Pemasa kira kebawah (Countdown Timer)

Qur'an Daily

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.

(Surah Al-Baqarah: 159-160)

Hadith Daily

Narrated 'Abdullah bin Abbas :

Al-Fadl (his brother) was riding behind Allah's Apostle and a woman from the tribe of Khath'am came and Al-Fadl started looking at her and she started looking at him. The Prophet turned Al-Fadl's face to the other side. The woman said, "O Allah's Apostle! The obligation of Hajj enjoined by Allah on His devotees has become due on my father and he is old and weak, and he cannot sit firm on the Mount; may I perform Hajj on his behalf?" The Prophet replied, "Yes, you may." That happened during the Hajj-al-Wida (of the Prophet ).

Bukhari :: Book 2 :: Volume 26 :: Hadith 589

Monday, June 22, 2009

X PEGI KEJE TAPI PEGI HOLIDAY. APA JADAH episode III

ni final chapter tentang keysah percutian yg x direstui ak ke utara. pada hari ke-3, kitorang pusing utara ja. kedah utara, perlis, sempadan.

1st2 kitorang gi taman ulo kat perlis tu. disebabkan ulo2 tu sombong sangat, maka die x bagi aku amek gamba diorang. so xde la gamba...pastu kitorang gi gua kelam. memang dah excited sangat ni nak masuk gua. sampai2 je, tengok2 tutup. sebabnye, nak tao sebab kenapa? sebab gabenor siam nak melawat esoknya. maka ditutup utk dikemas2. seorang siam nak mai melawat, satu malaysia tak leh masuk. typical malaysian....dah tao sangat dah. sian la jugak tengok plawat tempatan dtg nak melawat ade nombo plat kelantan pun ade. sian, aku leh bayangkan pemandangan pelawat2 kelantan tu. kelam je pemandangan..dah datang jao2 nak tgk gua, x dapat. hanya kerana seekor siam.. ade la gambar kat lua gua kelam tu aku amek...




pas dah kecewa tu, gi la plak wang kelian. xtao knapa sebok surirumah yoyo'an nak gi wang kelian. nak tengok gak ape rupa wang kelian tu. memang jao jalan nak gi wang kelian tu. jalan kona baring belak belok macam bukit putus jugak la rasenya. sampai2 tu, ade la kedai (belah msia) bukak. ingatkan leh shopping kat belah msia je. rupenye leh gak masuk bahagian thailand tu. juz kena tunjuk ic la. maka kami pun gi la. haaa...rase laen skit bile masuk siam wlaopun tak beza sangat pun dari segi biografi geografi. tapi sebab kat situ tulis2 sume siam, urusniaga panggil baht tapi leh bayar pakai duit sultan (duit msia sebab kan ada muka sultan tu. hehe). nah gamba.




[amenda ketulan hitam kat bawah gamba tu? oh kepala ajim rupenye..lol]

kat sana aku belikan mak aku beras pulut sekilo. sekilo 22 baht atao rm2.20. x tao la murah ke x, tapi pulut tu memang cop siam la, bukan cop msia. sape2 yang makan pulut dgn bubur durian kat umah nenek aritu, ketahuilah bahawa itu beras pulot siam! tapi ade jugak barang msia dijual situ. yg xleh blahnye diorang jual gak minyak masak tesco choice dan gula prai. hai, klaka betul...otw balik tu, ade la amek gamba pemandangan perlis dari atas bukit. nahh...





pastu nak turun pi kuala perlis pulak makan2 tepi laot tapi laok aku ayam jugak. wahahah~ tapi dari sini dah leh nampak pulao langkawi dah. padan la orang cakap dari k.perlis lagi dekat. rupenye sangat dekat. about 30min je. pastu nak balik jitra la. lalu la tepi sawah. wah memang cantik banget sihh...






balik umah pakcik jap pastu petang kua lagi, gi uma kawan uncle kat area jitra ni jugak. tepi sawah rumah die, cantik sangat (sawah, bukan rumah). ade satu scene gamba aku ni ade pakcik tua tengah menyawah. pergh...macam real je gamba aku. leh menang hadiah nobel keamanan nih~!







dah kenyang makan (uma) orang, kua jalan2 lagi! kali ni kitorang gi menara alor star. wah sangat seronok!


[lite dengan posing tak blah die. huhu~]


[menara alor star yang berketinggian....ade la nombo2 tapi aku xingat berapa die tulis. tapi ade la. haha]

malam tu x balik, merayap lagi. kali ni kitorang beli ayam goreng radix (radix fried chicken rfc). sedap btol ayam die, almost macam kfc. tapi ayam die halal la. haha~ ibu cakap kat kl tak ade ni. so x dapat la nak makan lagi. huuu~ tapi premis die dekat dengan stesen bas. kalu tringin, bole la naek bas durian burung dari kajang/kl terus ke alor star, beli ayam banyak2 pastu cepat2 naek bas tu balik ke kl. hahaha~





esoknye kami naek flight pulang ke negeri kami. flight pagi gak, kul 8.30. ibu suro amek gamba uma pakcik, nak tengok ape rupe skarang. gamba depan je yang aku sempat amek. hehe



nak balik dah nii~! bye kataha~!


sampai kat alam sendiri pukul 9.30. sampai je ibu ngan ayah dah ade. maka kami pun pulang la dengan jayanya...sangat seronok! kenapa? dapat cuti free x payah gi office...huhu~
thats all~! thank you sebab sudi baca keysah yang banjang ni~!

2 comments:

Anonymous said...

bagus percutian budget ko ni....tp sedih bc hajat tak kesampaian ahli rombongan meneroka gua yg kelam....tp aku penah msk ctu dlu...best gak...tp mmg lah kelam...hrp2 nanti bleh lah kite sume plan lg satu holiday utk meneroka gua itu...hehehe "aku lah sape lg"

Iz Sazali 이재인 said...

duhh...hahaha~ ingatkan inspector cleausour tadi. huhu~