Pemasa kira kebawah (Countdown Timer)

Qur'an Daily

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.

(Surah Al-Baqarah: 159-160)

Hadith Daily

Narrated 'Abdullah bin Abbas :

Al-Fadl (his brother) was riding behind Allah's Apostle and a woman from the tribe of Khath'am came and Al-Fadl started looking at her and she started looking at him. The Prophet turned Al-Fadl's face to the other side. The woman said, "O Allah's Apostle! The obligation of Hajj enjoined by Allah on His devotees has become due on my father and he is old and weak, and he cannot sit firm on the Mount; may I perform Hajj on his behalf?" The Prophet replied, "Yes, you may." That happened during the Hajj-al-Wida (of the Prophet ).

Bukhari :: Book 2 :: Volume 26 :: Hadith 589

Thursday, June 4, 2009

KISAH LAMA TAPI BARU KUAR...part I

Merujuk kepada perkara di atas, ya, memang benar yang kisah yang akan dipaparkan ini kisah yang lama cikit tapi menarik untuk dilihat. Kisah ini berlaku pada hari sabtu 16 mei 2009, satu hari kesedihan bagi umat Ampang apabila pusat membeli-belah kesayangan orang Ampang, Ampang Point hampir menyembah bumi (saje nak gempak skit) akibat dijilat asap (sebab tak nak pun apinya). aku dan keluarga aku memang ada kat sana ketika berlaku kejadian lari-lari selamatkan diri tu.

Ceritanya cam gini, mase tu kitorang tengah jalan-jalan window shopping a. pastu ibu ku tibe-tibe teringat nak beli wisel untuk dibuat main bersama kanak-kanak di taska (ibuku keje kat taska, sebab tu die main bersama kanak-kanak di taska). pastu sampai satu kedai tu, ibuku terbau ade bau hangit semacam, macam orang masak megi hangus. aku pun perasan gak. pastu orang kedai tu pun cakap kat membe-membe die "eh, korang ade bau hangit tak?". kitorang ingat tu bau kedai refleksologi urut2 kaki yang kebetulan ade dekat2 situ (busuk gile kaki pelanggan tu, bau hangit sangat). pastu bile kitorang kua dari kedai, kitorang nampak asap putih kat siling. ibuku pun buat gaya sengal "hah, dapur terbakar! jom kita lari" die pun lari anak-anak, ala2 berlari di padang bunga gitu. tapi aku jalan macho lagi la. haha~

pastu masa aku singgah satu kedai pc ni nak beli air-con laptop, kitorang dengar orang keco2. rupenya asap tadi dah merebak mengakibatkan panik orang ramai. maka kami pun bergegas la lari (tanpa melupakan air-con laptop yang berharga 100+ tu). Jaga Ampang Point pun dah mengarahkan kedai2 ditutup dan orang ramai menggunakan tangga, jangan guna lif. mulanya aku rilek lagi la sebab tak nampak pun api. tapi yang buat aku chuak tu, ade jugak orang yang panik bagai babi yang kandangnya terbakar, lari bagai nak rak. aku tengok pun cuak jadinya.

kami turun naek tangga (jap2, macamane nak tulis ayat ni dengan btol? ha, kami turun menggunakan tangga) sampai la selamat keluar. pastu kitorang gi a kat tempat parking keter yang terletak di belakang ampang point tu. rupanya kebakaran tu ade kat belakang jugak. banyak lak tu umat-umat yang seronok tengok. jangan ingat aku kencing korang, aku ada gambarnya. hahaha~ nah amik ni...


[Foto ini diambil sejurus kami tiba di kenderaan mobil kami. dapat dilihat asap berkepul2 keluar. gamba ni memang aku punye, aku tak pao.]


[KOrang tengok la asap-asap tu, bagai pembakaran terbuka je kan? Gilebabeh ah. Wei, gamba ni aku punye la]


[Eeii....comelnye adik ni...Adik, gamba ni abang punye tahu]


[Spektator-spektator (penonton-penonton) yang seronok menonton kejadian itu. abangla dan abangdon(abang indon) pun ade tahu. tapi apa-apa pun, gamba ni aku yang punye]


[Asal muke abang niger ni ade kat tepi ni? adush...wat rosak gambar je. gamba ni aku punye]


[Dah, ko dok tongah pulak...aku malas nak cakap lebih, kang orang kata aku racist pulak. skali lagi, gamba ni aku punye]

Pada akhirnya, aku rasa tiada yang hangus kot (kecuali abang niger tadi tu). kitorang pun pastu gi minum2 kat mamak kat belakang, dekat dengan kedai nombo hekor sports toto, walaupun sebelum tu kitorang baru je pas makan nasi ayam hailam damansara cawangan ampang yang kat depan hospital ampang puteri tu. kalu korang nak makan kat situ, makan la. sedap gile tahu. kedai tu dah jadi kedai nasi ayam official keluarga kitorang. at least sebulan sekali misti ada makan situ, walaupun time tu aku kat UTM, x dapat merasa. waaaa....sekian je lah. fufu~

No comments: